Jako Piráti se důrazně ohrazujeme proti tvrzení vedení města Sokolov, ve kterém starostka Renata Oulehlová sdělila, že “Sokolov byl jediné město, kde nám neziskové organizace nepomohly. Vůbec jsme o nich nevěděli, byli jsme jediné město, kde se muselo město, městská policie, úředníci, odbor sociálních věcí starat o covid pozitivní osoby bez přístřeší. Byli jsme jediným městem. Všude, i v Chebu fungovala Charita, ve Varech Armáda spásy, jenom my jsme byli na všechno sami.”

V době covidové jsme jako Piráti intenzivně s neziskovým sektorem spolupracovali, snažili jsme se pomáhat a vnímat potřeby jejich i ostatních obyvatel a můžeme s jistotou říct, že slova paní starostky jsou naprostá lež. Cítíme povinnost uvést věci na pravou míru a proto jsme požádali zástupce neziskových organizací pracujících ve městě, aby nám sdělili, zda a jak tedy v době covidové pomáhali. Jejich výčet práce je tak dlouhý, že bychom mohli vydat časopis.


Pomoc v nouzi, o.p.s.

Nízkoprahové denní centrum a noclehárna -

  • Denně kontrolovali klientům tělesnou teplotu, rozdávali roušky, respirátory, desinfekce na ruce. Také je informovali o nutnosti dodržování zvýšené hygieny a doporučovali jim nekouřit nedopalky cizího původu.
  • Telefonicky a elektronicky umožňovali uživatelům kontakt s ÚP a jinými institucemi. Informovali uživatele o mimořádném opatření a umožnili jim opatření dodržovat, aby se nedostali do konfliktu s restriktivními složkami. Tímto minimalizovali kontakt mezi lidmi, kteří se testovali, chránili a různě separovali na rozdíl od uživatelů centra, kteří tak nějak z hledáčků vypadli.
  • Přijímali nové uživatele, aby předešli možnému ohrožení života. Nově příchozím umožnili využívat plnohodnotně služby včetně odsvrabení, odvšivení apod.

Azylový dům

  • Distribuovali ochranné pomůcky, sehnali člověka, co natiskl na 3D tiskárně štíty a brýle. Vše se konalo v jejich finanční, osobní režii, včetně rozvozu po celém okrese, či kraji.
  • Ve spolupráci s jinými NNO vyráběli dezinfekce a navzájem si je předávali. Mimo jiné zásobovali sokolovskou nemocnici apod.
  • Měli blokovaná lůžka pro případné klienty, kteří by byli Covid pozitivní, aby nezatěžovali systém a tím pádem také došlo ke snížení obložnosti a vraceli peníze.
  • Měli nastavený systém a vybrané osoby, které by zde zůstaly s klienty, pokud by šel AD do karantény, aby nikoho nezatěžovali. Neomezili provoz, přijímali klienty bez omezení.
  • Sehnali pro děti PC pro distanční výuku a zajistili internetové připojení pro děti. Učili klienty a děti pracovat s PC.
  • Nikdo z města se za celou dobu nezeptal: zvládáte, jste obsazeni personálně tak, abyste to zvládli, máte všechno co potřebujete? Pouze jsme odevzdávali statistiky, kolik jsme čeho spotřebovali.

Intervenční centrum

  • Nezastavili a ani neomezili poskytování služby – za dodržení všech povinných opatřeních vyjížděli i do terénu. Šili doma roušky pro nemocnici Sokolov a pro svoje nemajetné klienty.
  • Matkám samoživitelkám v několika případech poskytli jednorázové roušky pro jejich děti do škol, kdy byly roušky povinné při vyučování – přičemž jedna rouška musela být po dvou vyučovacích hodinách měněna za novou a samoživitelky neměly dostatek financí. Uspěli v projektu Nadace Sirius a pořídili dva notebooky a dva tablety, které zapůjčovali dětem našich klientů pro výuku.
  • Někteří ze zaměstnanců se přihlásili jako dobrovolnící k poskytování telefonické krizové intervence pro zaměstnance nemocnice Sokolov. S krajským úřadem a policií komunikovali umístění vykázaných osob v Sokolově v případě, že jsou covid-pozitivní. Poskytovali klientům telefonické krizové intervence i na „necovidová“ témata.
  • V rámci APIC v obou vlnách covidu sbírali i od sokolovských klientů data pro celorepublikový výzkum zda a jak covid ovlivnil domácí násilí

OSP, tedy tzv. dluhová poradna, a pečovatelská služba poskytovaly služby v plném rozsahu, přičemž zvláště v PS to bylo velmi náročné vzhledem k povinnostem spojeným s hygienou a ochranou zdraví klientů a pracovníků, tedy jak pracovně, tak finančně a organizačně.

Z podnětu senátora Balatky a manželů Pisárových a ve spolupráci s uvedenými od Česko-německého fondu budoucnosti získali dvakrát po 80 000 Kč na projekt „Pendleři pendlerům“. Obsah projektu: po dobu dvakrát 4 měsíce měli uzavřené DPP vždy se dvěma pendlery, kteří zjišťovali a ostatním pendlerům předávali informace, rady a pokyny související se zvládáním „covidových“ podmínek, byli „pendlerskými dispečery“.


Člověk v tísni, o.p.s.

  • Podpora rodin při distanční výuce dětí. Zapůjčení techniky (PC, datové připojení), která umožňovala připojení dětí na on-line vyučování.
  • Pokračovali v podpoře dětí formou doučování, která probíhala v této době on-line.
  • Zpočátku pandemie svépomocně šili ochranné pomůcky (roušky) z důvodu, že nebyly našim klientům dostupné chirurgické roušky a respirátory.
  • Během pandemie také zřídili na sociálních sítích on-line poradnu pro širokou veřejnost.
  • Pravidelné poskytování ochranných pomůcek klientům služby (roušky, respirátory, desinfekce).
  • Podpora klientům, kterým se snížili příjmy (DPP, DPČ, ztráta zaměstnání) vlivem pandemie.
  • Na zakázkách s klienty jsme v práci pokračovali i přes přísné vládní restrikce, formou bezpečného kontaktu s klientem.
  • Všechny naše stávající i minulé klienty jsme pravidelně každý týden kontaktovali, abychom je informovali o aktuálních nařízeních vlády.
  • V době netvrdších restrikcí poskytovali potřebným potravinovou pomoc ve spolupráci s potravinovou bankou.

Kotec, o.p.s.

  • Šili z vlastních zdrojů roušky a zásobovali jimi chirurgické oddělení Nemocnice PentaHospitals CZ v Sokolově. Zprostředkovávali pravidelné testování vlastními antigenními testy na COVID - 19 strážníkům Městské policie Sokolov i asistentům prevence kriminality. Pracovníci služeb rovněž pravidelně testovali antigenními testy, které opět pocházely ze zdrojů organizace, pracovnice Odboru sociálních věcí a zdravotnictví Sokolov a v rámci onemocnění kolegů z Odboru sociálně právní ochrany dětí MěÚ Sokolov zajišťovaly naše pracovnice pomoc při dohledu rizikových rodin.
  • Terénní pracovníci nepřestali být v terénu a mimo zajištění základních služeb klientům, prováděli i edukativní činnost ve městě Sokolov zaměřenou na proinformovanost rizikových jedinců, kteří nedochází do ambulantních služeb KOTEC o. p. s.
  • Rovněž pracovníci zpracovali a distribuovali informační letáky k onemocnění COVID- 19. Tyto letáky nepředávali pouze svým klientům, ale roznášeli je i po městě a vhazovali je do schránek obyvatelům města Sokolov.
  • Pracovníci rovněž museli zajistit běžný provoz většiny služeb, a to bez jakékoliv pomoci a podpory ze strany Města či jiných veřejných subjektů.
  • Se svými klienty, nad rámec běžných činností, šili roušky, edukačně na ně působili v rámci onemocnění COVID -19 (edukace o hygienických, zdravotních a sociálních přístupech), umožnili klientům testování antigenními testy na COVID – 19, poskytovali klientům asistence v rámci zdravotních vyšetření, zajišťovali klientům termíny očkování proti COVID - 19, poskytovali osobám blízkým informační servis a mnoho dalšího.
  • Mimo jiné museli sestavit krizový plán při záchytu COVID - 19 u svých klientů a krizový plán pro zajištění fungování služeb na Sokolovsku tak, aby zůstaly co nejvíce dostupné.
  • Na základě výše uvedených činností je patrné, že pracovníci organizace KOTEC o.p.s. v rámci Sokolovska neúnavně pracovali, a to i v tom nejrizikovějším prostředí, kterým je terén a poskytovali své služby nejen svým klientům, ale i pracovníkům Městského úřadu Sokolov a Městské policie Sokolov, ale tak i široké společnosti. Jejich činnost nebyla jen preventivní, ale zaměřili se i na tu edukativní. A právě pro toto vytížení v tak náročné a složité době, neměli pracovníci organizace KOTEC o.p.s. čas a prostor, chlubit se svými činy tak, jak to dělali ostatní. Je spíše otázkou hodnot, zda je pro někdo důležitější popularita a ukázka moci, anebo obyčejná přirozená potřeba solidární pomoci bez dalších vedlejších úmyslů.
  • Pracovníci organizace KOTEC o.p.s. jsou dlouhodobě otevřeni vést konstruktivní dialogy s kýmkoliv, ale zájem Města Sokolov je bohužel minimální a o získání informací z naší práce je zanedbatelný zájem. Výroky zástupců města Sokolov se nezakládají na odborných znalostech, ale pouze na subjektivních a nepodložených tvrzení. Zároveň dokážeme pochopit, že postavení neziskových organizací je v naší společnosti pro vrcholové politiky nezajímavé, protože zpravidla pracujeme s cílovými skupinami, které nejsou tak mediálně zajímavé a oblíbené, a tudíž nemají potřebu naší práci porozumět a respektovat jí.
  • Vzhledem k tomu širokému výčtu naší aktivity v této nelehké době, již nezbyl čas na to, abychom své úsilí a práci veřejně prezentovali v novinách a sociálních sítích tak, jak tomu činili ostatní subjekty. Lze polemizovat nad tím, zda je to chybou. Ale pro naší organizaci byla a je vždy prioritnější přímá práce s lidmi, než–li veřejná sebeprezentace.